Välkommen!

Välkommen till vår blogg om att flytta hemifrån! Här hittar du tips om ekonomi, bostad och relationer. Du kommer också att kunna läsa intressanta intervjuer och spännande historier om att lämna boet. Bli inspirerad och lämna gärna en kommentar!

fredag 25 maj 2012

Intervju med Adam som flyttat hemifrån när han fyllde 18 år

Flytta hemifrån till eget boende är ett stort steg för många ungdomar. Ofta sker det frivilligt men andra gånger beror flytten på att man inte kan bo kvar hemma av en eller flera anledningar, berättar den 23 åriga Adam som bor själv idag och är chef i ett företag.

När flytta du ut hemifrån och hur gammal var du?
Jo jag flyttade ut hemifrån när jag fyllde 18 år.
Varför flyttade du ut hemifrån när du precis fyllt 18?
Eftersom mina föräldrar åkte tillbaka till Libanon, då bestämde jag och min lille bror att flytta hemifrån och hyra en liten lägenhet för oss två.
När ni flyttade ut, hade du verkligen tänkt dig att klara av och försörja dig själv
Jag hade alltid den känslan att jag har ansvar för mitt liv och kan försörja mig utan att behöva hjälp från någon annan.
Berätta lite om själva flytten?
Jo när ja flytta till den nya bostaden planera jag hur jag skall göra. Planerade ekonomin inför flytten, hyrbil, nya möbler, adressändring osv. Dessa små saker tog mycket tid för mig, men som sagt jag kunde fixa alla dessa saker och ting steg för steg.

Räcker mat och pengarna längre hos dig?

Självklart gör det, jag brukar planera veckans mat och storhandla en gång i veckan. Jag lagar mat hemma i stället för att äta ute. Hemma lagad mat kostar mycket mindre är mat på restaurang tycker jag.

Vad är det du alltid tänker på när det gäller att ta eget ansvar? Jo att jag skall betala alltid räkningar i tid. Försäkra mig själv, mitt hem och dyra ägodelar.  Sover och äter på regelbundna tider. En varierad kost är viktigt så att jag får i mig den näring jag behöver. Se till att allt i jobbet ser väl ut och göra mitt bästa med att ge all hjälp till de som jobbar i företaget.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar