Välkommen!

Välkommen till vår blogg om att flytta hemifrån! Här hittar du tips om ekonomi, bostad och relationer. Du kommer också att kunna läsa intressanta intervjuer och spännande historier om att lämna boet. Bli inspirerad och lämna gärna en kommentar!

fredag 11 maj 2012

En gemensam debatt

Hej Bloggen!

Jag, Lina, Benafsha & Soha har diskuterat om hur det är att flytta hemifrån, och det har varit både positiva och negativa åsikter. Vi har haft konflikter därför att alla i gruppen tyckte olika. Alla hade sina synpunkter kring detta.  De som vill delta i debatten får gärna göra det.


8 kommentarer:

  1. Jag tycker att man inte ska flytta hemifrån förrän man har gift sig. Min muslimska kultur är mot att tjejen ska får flytta hemifrån själv. Den säger också att tjejen inte ska bo själv utan hon ska bo ihop med en man och framför allt ska de vara gifta.

    SvaraRadera
  2. Jag håller inte med om din version om att man måste vara gift för att flytta hemifrån för att bo i en egen lägenhet.Det finns någonting som heter självständighet och det är att börja inse att man är ansvarsfull att man har den förmågan att sköta ekonomin alltså betala hyra samt få uppleva hur mina föräldrar har jobbat hårt för att sköta den ekonomiska delen och det gör inte ungdomar i samhället idag dem tänker att mamma och pappa sköter den ekonomiska delen jag behöver inte bekymra mig om det, det är inte bra när det gäller att vara en ansvarsfull människa. Enligt min muslimska kultur har man inget emot att flickan flyttar hemifrån om hon vill studera längre bort från staden eller utomlands. Men det hon inte får göra när hon bor i en egen lägenhet är att ha en sambo, det är inte tillåtet enligt den muslimska kulturen men det menas inte att flickan får absolut inte flytta hemifrån. Utan vi har ju en religion vi är skyldiga att följa, men att ta ansvar och klara sig på egen hand betyder inte att vi gör något fel.Om flickan är en duktig, modig, ansvarfull flicka då är hon en man kan lita på.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med Soha för att jag är muslim och jag får bo ensam i en egen lägenhet av mina föräldrar. Religionen säger inget om att man måste vara gift för att kunna bo ensam i ett hus. Det är muslimska folket i Sverige som har fört fram sina åsikter om att religionen säger att man måste vara gift för att bo ensam, för att det gjorde de troende i de muslimska länderna. Det är många muslimska individer som har bevara deras gamla traditioner. I ett muslimskt land får inte en tjej bo ensam utan äktenskap, men det är inte alla som håller sig till denna sak. De nära och kära som jag känner håller inte med denna åsikt att man måste vara gift för att bo ensam.

    SvaraRadera
  4. Men Soha man kan också vara självständig när man är hemma, och där kan jag också ta ansvaret genom att kanske påminna mina föräldrar att betala hyra och hjälpa de att hålla ekonomin på det bästa sättet. Enligt min uppfostran så har jag lärt mig av mina föräldrar att det är fel att tjejen bor själv, ändå om det är i ett muslimskt land eller i Europa. Varför ska tjejen bo själv i lägenheten medan hon har föräldrar som kan försörja henne och ta hand om henne, ändå om hon kan gör det själv. Du sa också att föräldrarna jobbade hårt JA till vem tror du de arbetade hårt?? Är det för din skull för att du ska leva som andra tjejer utan att du klaga. Tjejen får inte bo själv över huvud taget. Därför att alla kära och nära kommer att snacka dåligt om tjejen. Självklart att det inte är fel att ta ansvaret själv, men man kan lösa på ett annat sätt än att flytta hemifrån.

    SvaraRadera
  5. Benafsha jag säger inte att det är religionen som säger att man inte ska bo själv. Jag nämnde att det var kulturen och uppfostran. Jag har föräldrar som bryr sig inte om vad folk säger, de har sina egna värderingar och normer så de behöver inte lyssna på vad andra uttrycker när det gäller det. Så klart har så följer jag mina föräldrars värderingar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det är intressant att du skriver att det är inte religonen som säger att man inte ska bo själv.I ett av inläggen, har du skrivit i min muslimska kultur så kan inte en tjej bo ensam. Enligt Islam och Koranen är mannen och kvinnan i andligt hänseende lika inför Gud. Inom varje hem och familj skapas olika syner samt tolkning av islam vilket resulterar att en kulturell levandssätt skapas. Därför finns det inget som heter enligt min muslimska kultur. De normer och värderingar som formar en människa får man från människor, religon samt samhället som man har växt upp i. När jag säger att en tjej kan vara självständig och flytta hemifrån för att studera etc så grundar jag det inte enbart bara på min muslimska tro utan på de normer och värderingar som har präglat mig under min uppväxt samt de människor som jag har haft runt mig. Islamska forskare framhåller att Koranen försäkrar kvinnornas religiösa och moraliska jämställdhet. Ordet "enligt min islamska kultur" är bara ett rycklöst ord som inte alls stöttar upp en argumentation för sin åsikt. Så när du skriver att du föjer dina föräldrars värderingar så uppfattar jag att du stöttar upp din argumentation efter vad dina föräldrar tycker och inte vad du tycker. Det hade varit intressant och veta din uppfattning. Jag personligen ser inget problem på att man kan bo ensam. Jag behöver inte enlig min islamaska kultur gifta mig för att bo ensam. Den dagen jag gifter mig är den dagen då jag är bered att dela mitt liv med någon annan. Jag behöver inte gifta mig för att flytta ut.

      Radera
  6. Det ni har diskuterat och kommit fram till tycker jag är väldigt tänkvärt att fundera över. I många familjer i olika länder har jag fått kännedom om att det är väldigt viktigt att man gifter sig ”muslimskt” för att sedan få ha tillåtelse att flytta ifrån sin familj för att därefter bilda en ny med sin nyblivna man. Det Soha nämner är självklart att man ska ta del av. Att själv kunna bestämma om man vill eller inte vill flytta hemifrån, trots om det krävs ett giftermål för att stärka förtroendet mellan familj och dotter. Men sedan kan jag även hålla med Fatima i en liten grad. Om man själv hade valt att flytta hemifrån för att sedan studera vidare, är det möjligt att man måste vara tvungen att ta lån för att sedan betala av vissa räkningar. Men om man däremot hade valt att bo med sina föräldrar hade det varit annorlunda. I huset hade man inte haft ett lika stort ansvar med att sköta helheten i huset, det hade dessutom varit mycket billigare för en student att slippa betala alla hushållningar ensam.

    SvaraRadera
  7. Superintressanta debattinlägg! Många kloka tankar och nyanserade resonemang!

    SvaraRadera