Välkommen!

Välkommen till vår blogg om att flytta hemifrån! Här hittar du tips om ekonomi, bostad och relationer. Du kommer också att kunna läsa intressanta intervjuer och spännande historier om att lämna boet. Bli inspirerad och lämna gärna en kommentar!

onsdag 16 maj 2012


Uppgift – Utflyttningsdagen.

Skriv en kort berättelse som utspelar sig den dagen då du själv eller en fiktiv karaktär flyttar hemifrån. Fiktiv betyder att du hittat på karaktären.
Inlägget skall finnas på bloggen torsdagen 24/5.

7 kommentarer:

  1. Det var en varm dag i juni månad det var då jag skulle flytta hemifrån. Det kändes både bra och dåligt, bra för att jag egentligen skulle få en egen lägenhet och det som jag tyckte var dåligt var att tänken att jag skulle sakna mina föräldrar och min mammas goda hemlagade mat. Flyttdagen var en jobbig dag för att jag skulle packa och fylla på kartonger. en idag minns jag denna känsla då när jag var klar med allt packade och mitt fina fum såg helt tomt ut och mina ögon fylldes med tårar som rann över mina mjuka kinder. Men när jag flyttade in till min nya lägenhet kände jag mig trygg och jag hade många förhoppningar om hur mitt nya liv skulle se ut just i denna underbara lägenheten.

    Benafsha

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Det var en dag som jag kommer aldrig glömma, det var då när jag skulle flytta hemifrån. Jag var beredd att ta all ansvar när det gäller ekonomi och hyran. Jag hade också skrivit ner vad jag ska ha med mig och vad som ska stanna kvar hos mina föräldrar. Det fanns positiva och negativa saker med att flytta hemifrån. Det positiva var att äntligen ska jag ta ansvaret själv och bestämma själv hur det ska sorteras i min lägenhet utan att mamma tjatar. Det negativa var att första dagarna kändes det tomt utan mina föräldrar och syskon. Men allt gick bra det behövs bara lite tid. Det var inte alls knogigt att flytta till den nya lägenheten, för att jag fick hjälp av alla mina kompisar, så det var bara att sortera och det gillade jag. I min nya lägenhet uppfylldes mina dagar bara av glädje och lugnet.

    SvaraRadera
  4. Det var en gång en underbar dag där jag skulle egentligen flytta hemifrån. Det kändes som att jag flög som en fri ängel. Jag öppnade mitt bruna fönster doften var full av hyacinter vilka var mina favorit blommor, solen lyste starkt då var det dags att fylla på de tomma kartongerna och fly till paradiset. Jag hörde ett högt ljud kommande till mitt rum ,jo det var mamma hon var så stressad för min inflyttning till den nya lägenheten. Det kändes bra men samtidigt jobbigt jag skulle ju lämna det finaste jag hade god hemlagad mat av min sötatste mor morgonfrukosten med hela familjen. Alltid när jag var bekymrad av något och hade depression återvände jag alltid till mamma och pappa. Nästa dag skulle jag börja flytta mina nya möbler samt mina grejer. Jag hämtade alltid med mig mamma för att hon hade en sådan suverän smak på dekorationer, färger och väggfärg. Jag hade så många förhoppningar och planeringar inför framtiden med min underbara lägenhet. Nu trivs jag mycket med mina kära grannar och har otroliga vänner.

    SvaraRadera
  5. Det var en kall vinter när jag flyttade hemifrån. Jag flyttade tillsammans med min stora syster och då var jag bara 15år. Det kändes skönt eftersom man fick slippa föräldrarnas tjat. När jag flyttade hemifrån så hade jag det jätte svårt i början eftersom min syster jobbade varje dag på kvällarna och då fick jag sova själv hemma. Men allt gick bra efter 1 år, min store bror flyttade in till oss och min syster gifte sig och flyttade, och nu bor jag tillsammans med min store bror.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant text Hoda! Jag tror de flesta ogillar att sova ensamma!

      Radera
  6. Första dagen efter flytten

    När jag vaknade kändes det som ett nytt liv jag hade fjärilar i magen ville ju äta mammas frukost, höra hennes sköna god morgon, men tyvärr var hon inte här idag. Jag var jätte nervös och trodde att jag skulle göra något fel. Jag började städa och därefter lag mat men det smakade inte lika gott som när jag lagade innan för min familj, nu var det bara jag som åt därför var den inte lika gott. När jag insåg hur mycket ansvar och jobb det krävdes tänkte jag:

    - Herregud hur kunde mamma göra allt det arbetet själv? Nu insåg jag att det riktiga ansvaret började. Det kändes tufft men samtidigt lärorikt.

    SvaraRadera